BYGDERÅDET HUDIKSVALL

BYGDERÅDET HUDIKSVALL

Rösta om servicepunkter

Hudiksvalls kommun har fem dagligvarubutiker i glesbygd, som också är servicepunkter. Fram till 15 mars 2024 genomför Hudiksvalls kommun – tillsammans med tre andra kommuner i länet – en enkät om vad folk vill ha för service på respektive servicepunkt.

En servicepunkt är en mötesplats och ett viktigt nav för dem som bor i en ort eller bygd utanför tätorterna Hudiksvall, Iggesund, Delsbo och Sörforsa. Syftet med en servicepunkt är att erbjuda ökad service och information, för att bidra till en levande landsbygd även i framtiden.

Hudiksvalls kommun beslutade 2023 att se över varuförsörjningspolicyn och servicepunkternas innehåll.

Syften med enkäten är att pejla vilken service som är viktig. Enkäten har tolv servicepunkter, där man ska välja fem. Men det går också bra att lägga till egna i ett fritextfält eller komplettera med flera än fem utifrån de servicepunkter enkäten omfattar. En del har lagt till egna förslag som gratis elbilsladdning för den som handlar, Systembolagsombud och sockerfri glass.

Det finns tolv servicepunkter att väja på, till exempel:
• laddare för elbilar
• paketboxar/paketutlämning
• apoteksombud
• kundtoalett
• hjärtstartare
• anslagstavla
• wifi (trådlöst internet)
• turisminformation
• kaféhörna
• hemsändning av dagligvaror

Enkäten genomförs i samarbete mellan kommunerna Bollnäs, Gävle, Hudiksvall och Söderhamn, vilka alla har butiker som också är servicepunkter.

Skanna QR-koden med mobilkameran, för att komma till enkäten!

Det går också bra att lämna enkätsvar i butiken. Dessa är i Hudiksvalls kommun: Ica Stamnäs, Coop Enånger, Handlarn Näsvikens Livs, Ica Friggesund och Handlarn Svågadalen i Ängebo.

Jörgen Bengtson

Sidan uppdaterad 28 februari 2024